طراحی جت گروتینگ

طراحی جت گروتینگ را بیاموزید.

طراحی جت گروتینگ روندیست، که هدف کلی آن افزایش ظرفیت باربری خاک در فشار و برش است. کنترل نشست، مقابله با روانگرایی و کاهش نفوذپذیری نیز اهداف دیگر طراحی جت گروتینگ است. در هریک از اهداف مذکور مطابق با روابط مربوطه محاسبات صورت می‏ گیرد. لیکن به طور خلاصه رفتار این ستون‏ ها مشابهت زیادی به رفتار سایر المان‏ های قائم نظیر شمع دارد.

در این مطلب شما با روش اجرای طراحی جت گروتینگ آشنا خواهید شد.


به عنوان مثال با در نظر گرفتن مقاومت اصطکاکی و نوک، ظرفیت باربری مجاز ژئوتکنیکی ستون های جت گروتینگ تعیین می‏ شود. همانند شمع‏ ها، ظرفیت این ستون‏ ها عبارت است از حداقل ظرفیت مجاز ژئوتکنیکی و سازه‏ ای ستون‏ ها. ظرفیت سازه ‏ای ستون‏ ها نیز براساس مقاومت تک‏ محوری مغزه ‏های اخذ شده از ستون و یا بارگذاری بزرگ مقیاس ستون‏ ها قابل محاسبه و کنترل می ‏باشد. بنابراین یکی از پارامترهای مهم طراحی ستون ­های تزریق، مقاومت فشاری محصور­نشده مخلوط خاک و سیمان حاصل از این روش می­باشد. می­توان پس از اجرای آزمایشی یک ستون در خاک پروژه و نمونه ­گیری از عمق­ های مختلف این ستون، مقاومت ۲۸ روزه نمونه­ ها را بدست آورد و طراحی اولیه بر این اساس اصلاح گردد. همانطور که در ملاحظه می­ بینید مقاومت فشاری خاک سیمان رابطه مستقیمی با جنس خاک و میزان سیمان بکار رفته در گروت دارد.

رابطه نسبت سیمان مصرفی و مقاومت فشاری ستون تزریق پرفشار

رابطه نسبت سیمان مصرفی و مقاومت فشاری ستون تزریق پرفشار

در مرحله بعد نشست نیز کنترل می ‏گردد. این نشست با توجه به عواملی تعیین می شود. سختی ایجاد شده ناشی از وجود ستون ‏های جت گروتینگ و مشارکت آن ها در تحمل بارهای وارده با خاک.

نمونه ای از خروجی محاسبات نشست، ظرفیت باربری ستون ‏های جت گروتینگنمونه ای از خروجی محاسبات نشست، ظرفیت باربری ستون ‏های جت گروتینگ

در بحث مقابله با پدیده روانگرایی چنانچه فواصل ستون‏ ها کافی باشد. می ‏توان انتظار داشت که تغییرشکل برشی ایجاد شده در اثر زلزله به دلیل افزایش سختی برشی توده خاک مسلح شده با ستون ‏های جت‏ گروت کاهش یافته. لذا برای افزایش ضریب اطمینان در برابر روانگرایی، این ستون­ ها به کاهش نسبت تنش سیکلی کمک می­ نمایند.

نمونه­ ای از مدلسازی انجام شده برای ترکیب ستون و خاک در مقابله با پدیده روانگرایی

نمونه­ ای از مدلسازی انجام شده برای ترکیب ستون و خاک در مقابله با پدیده روانگرایی

 کاهش تنش سیکلی و افزایش ضریب اطمینان در مقابل روانگرایی با اثر مسلح‏ کنندگی ستون‏ های جت گروتینگ در خاککاهش تنش سیکلی و افزایش ضریب اطمینان در مقابل روانگرایی با اثر مسلح‏ کنندگی ستون‏ های جت گروتینگ در خاک

در مقوله نشت آب نیز این ستون‏ ها بصورت دیواره‏ای و یا کف‏بندی استفاده می شود. این ستون ها قادر به کاهش جریان نشت می‏ گردند. که محاسبات آن با توجه به افزایش طول شبکه جریان و کاهش نفوذپذیری در محل ستون ها انجام می ‏شود.

نمونه‏ هایی از نتایج بکارگیری ستون‏ های جت گروتینگ بصورت دیواره‏ای و کف‏بندینمونه‏ هایی از نتایج بکارگیری ستون‏ های جت گروتینگ بصورت دیواره‏ای و کف‏بندینمونه‏هایی از نتایج بکارگیری ستون ‏های جت گروتینگ بصورت دیواره‏ای و کف‏بندینمونه ‏هایی از نتایج بکارگیری ستون‏ های جت گروتینگ بصورت دیواره‏ای و کف‏ بندی

در پایدارسازی دیواره ‏های گود نیز می ‏بایست علاوه بر برش به اثر اندرکنشی خمش و فشار توجه داشت.  المان‏ های کششی مناسب و ویلرهای افقی در طراحی منظور گردد.

نمونه‏ هایی از نتایج پوش برش، خمش و نیروی محوری و نمودار اندرکنش در ستون جت گروتینگ دیواره گود

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.